Via-onderwijs

Op het Vianova bieden wij Via en Nova onderwijs. Via-onderwijs is regulier onderwijs in heterogene groepen, Nova-onderwijs is ons hoogbegaafdenonderwijs.

OBS-Vianova-IMG_8528 kopie

Invulling leerjaar 1 en 2

Wanneer een kleuter op onze school binnenkomt, willen wij allereerst veiligheid, warmte en geborgenheid bieden; een veilige basis van waaruit zij zich kunnen ontwikkelen. Een kind dat zich thuis voelt op school zal zich vrij, nieuwsgierig en ondernemend gedragen. Het is klaar voor nieuwe uitdagingen! De ontwikkeling van jonge kinderen is een groot samenhangend geheeld. Het kind groeit op zowel fysiek, intellectueel en persoonlijk vlak.

Spel is voor jonge kinderen de natuurlijke manier om de wereld te verkennen en staat dan ook aan de basis van ons kleuteronderwijs. We werken met thema’s die een beginpunt hebben in de belevingswereld van het jonge kind. De leerkracht zorgt voor een rijke leeromgeving met betekenisvolle en uitdagende activiteiten waarbij de kinderen actief en betrokken bezig zijn. De leerkracht houdt daarbij de doelen in het oog: het spelen en leren moet betekenisvol én zinvol zijn.

Niet alleen de aanbodsdoelen afgeleid van de SLO-doelen en de KIJK-observaties staan centraal, ook het kind zelf stelt vragen die het onderwijsaanbod bepalen. Het onderwijs is een interactief proces en komt samen met de kinderen tot stand. Zo begeleiden we kinderen naar eigenaarschap, zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid. Het is belangrijk de ontwikkeling van ieder kind zorgvuldig in kaart te brengen. Gerichte en open observaties van de leerkracht zijn daarbij ons uitgangspunt. Naar aanleiding van deze observaties passen we het aanbod aan het kind en de groep aan.

Lesstofaanbod
We verwerken de aanbodsdoelen van SLO en KIJK op gebied van taal, rekenen, oriëntatie op jezelf en de wereld en kunstzinnige oriëntatie in het thematische onderwijs volgens IPC Early Years. We zorgen ervoor dat de doelen aanbod komen tijdens het vrije spel in de hoeken, de leertaken, kringactiviteiten en bewegingslessen. Spelend leren staat centraal.

Hoeken
We werken in vijf verschillende hoeken (Ontdekplek, Bouwplaats, Speeltheater, Leesfabriek en Atelier) waar meerdere materialen en werkvormen rondom een ontwikkelingsgebied zijn gecentraliseerd. Zo realiseren wij:

  • Een overzichtelijke, aantrekkelijke leeromgeving waarin samenwerking wordt gestimuleerd;
  • Eigenaarschap en zelfstandigheid: Kinderen kunnen eigen keuzes maken m.b.t. het werken met leermaterialen en activiteiten;
  • Gelegenheid voor de leerkracht om te observeren, mee te spelen of met een kleine groep te werken.

De hoeken worden rijk ingericht zodat het spelen betekenisvol én zinvol is.

We vullen aan met vakspecifieke methodes zoals: Schrijfdans (Fijne motoriek), Met sprongen vooruit (Rekenen), Take it Easy (Engels), School op seef (Verkeer), Kwink (Sociaal-emotionele ontwikkeling), Breinhelden (Executieve functies).

Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong​​
Op het Vianova hebben we regelmatig te maken met kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Het gaat om kleuters die op meerdere ontwikkelingslijnen een halfjaar of meer voorlopen op leeftijdsgenootjes. Bij jonge kinderen is het mogelijk dat het gaat om een tijdelijke voorsprong. Daarom gebruiken we de term ‘ontwikkelingsvoorsprong’ en spreken we (nog) niet van hoogbegaafdheid.

De leerkrachten zijn geoefend in het herkennen van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. We hebben een duidelijk beleid geformuleerd vanaf een eerste signalering tot en met het (indien nodig) aanpassen van het onderwijsaanbod. Vanaf groep 3 kent onze school groepen voor hoogbegaafdenonderwijs.

Om ook al in groep 1/2 tegemoet te komen aan de leer- en ontwikkelbehoefte van deze kleuters hebben we een rijk leerstofaanbod gerealiseerd in onze instroomgroepen. De meeste van de activiteiten zijn zodanig in ons onderwijs verweven dat alle kleuters hiervan kunnen profiteren. Daarnaast werken we ook in clubs. Deze clubs zijn bedoeld voor ondersteuning, verrijking en interesses en worden georganiseerd door leerkrachten, onderwijsassistenten en ouders. De clubs wisselen van thema door het jaar heen en vinden meerdere momenten per week plaats. Alle kleuters nemen minimaal één keer per week deel aan een van de clubs. Voorbeelden van clubs: schaakclub, filosofieclub, rijmclub, vulkaanclub, etc.

Naast een uitdagend aanbod van leeractiviteiten is de juiste begeleiding essentieel. We vinden het belangrijk dat de kleuters leren omgaan met frustratie en doorzettingsvermogen ontwikkelen. We zijn alert op onderpresteren. Te hoge verwachtingen van de kleuter zelf stellen we bij, om het ontwikkelen van faalangst te verminderen.

Invulling leerjaar 3 t/m 8

Vanaf groep 3 komen alle kinderen in één van de drie verticale stromen, die bestaan uit heterogene groepen 3/4, 5/6 en 7/8. In deze heterogene groepen kunnen kinderen van en met elkaar leren.

image6

Heterogene groepen
Door het werken in heterogene groepen bevorderen wij:

  • De betrokkenheid tijdens de uitleg: In combinatiegroepen wordt in kleine groepen uitleg in de hoofdvakken gegeven. De leerkracht kan alle kinderen goed betrekken bij deze uitleg.
  • De zelfstandigheid en planning: Kinderen vergroten op het Vianova stap voor stap hun zelfstandigheid; een vaardigheid die wij heel belangrijk vinden. Ze leren om zelf werk in te plannen en het af te maken. De leerkracht is niet altijd beschikbaar voor een kind. Dat betekent dat een kind leert wat het moet doen als het een vraag heeft maar niet direct bij de leerkracht terecht kan. Het kind kan bijvoorbeeld hulp vragen aan een klasgenoot, het werk even opzij leggen en iets anders gaan doen, of toch nog eens heel goed nadenken. Elke groep werkt met een leertaak. Dit is een overzicht waar de belangrijkste taken van de week op staan. Eerst is dit vooral een overzicht waarin een kind taken die gedaan zijn kan aftekenen, geleidelijk leren kinderen ook om zelf te plannen.
  • Eigen verantwoordelijkheid: We stimuleren het verantwoordelijkheidsgevoel van de leerlingen. Ze zijn afhankelijk van de uitleg en hulp van de leerkracht, maar dragen ook zelf verantwoordelijkheid voor hun werk. Ze moeten goed luisteren naar opdrachten, weten waar ze de opdracht kunnen teruglezen en weten wat ze kunnen doen als de leerkracht niet beschikbaar is. We bespreken met hen wat zij zelf kunnen doen, zodat ze zich verantwoordelijk voelen voor hun inzet en resultaten.
  • Aanpassingsvermogen: Doordat elke stamgroep jaarlijks met een andere stamgroep, die of één jaar ouder of één jaar jonger is, in de klas zitten leren kinderen méér andere kinderen kennen en zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Daarnaast zijn kinderen om het jaar oudste, hebben een voorbeeldfunctie en vervolgens weer een jaar jongste, hebben de mogelijkheid om voorbeelden op te volgen.

Basisvakken
Voor de basis: rekenen, taal, lezen en schrijven gebruiken wij methodes, die we vanuit onze werkwijze hebben gekozen. De kinderen werken aan deze leerstof en door toetsing en/of observatie houdt de leerkracht bij of een kind op het goede niveau werkt. Kinderen verschillen in uitleg die ze nodig hebben betreft hoeveelheid en moeilijkheid van de opdrachten dei ze aankunnen. Leerkrachten houden hier in hun uitleg en in de opdrachten die ze geven rekening mee.

Overige activiteiten en lessen leerjaar 1 t/m 8

  • IPC - International Primary Curriculum
  • Burgerschapsvorming
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling
  • Creativiteit
  • ​Engels
  • Motorische ontwikkeling
  • ICT
Illustratie in footer