Ouderbetrokkenheid

Op het Vianova vinden we een goed contact tussen ouders van groot belang. Samen dragen we de verantwoordelijkheid voor een gezonde en positieve ontwikkeling van uw kind, waarbij ieder zijn eigen rol vervult.

jorge-dominguez-OZpMvg3nXts-unsplash

Communicatie tussen school en ouders

Op het Vianova hechten we er waarde aan om een goede band met ouders op te bouwen. Het is belangrijk om elkaar goed op de hoogte te houden, zodat we over en weer weten wat er speelt. Ons belangrijkste digitale communicatiekanaal is het Ouderportaal. U kunt zich als ouder aanmelden voor deze app. Via dit kanaal kunt u de leerkracht berichten sturen of de leerkracht u. Daarnaast wordt dit kanaal ook gebruikt om groeps- en/of school-informatie te delen, foto's te delen, ouderhulp te vragen en om u uit te nodigen voor gesprekken. Eens per twee weken wordt onze digitale nieuwsbrief gedeeld in het Ouderportaal, de ViaVia. Daarnaast kunt u ook de leerkracht aanspreken door na schooltijd langs te lopen of te bellen naar school.

Elke dag, na schooltijd, is er 15 minuten de tijd om met uw kind even de klas in te lopen, zodat uw kind kan vertellen en laten zien wat hij of zij de afgelopen periode gedaan heeft.

Contactmomenten tijdens het schooljaar​

Startgesprek
Ouders van kinderen die nieuw zijn op school krijgen na ongeveer 2 weken een startgesprek. In dit gesprek wordt besproken hoe de start is geweest, eventuele bijzonderheden over uw kind en er is uiteraard gelegenheid om nog vragen te stellen over de school.

Ouder-vertel gesprekken ​
​Aan het begin van het schooljaar worden ouder-vertel gesprekken georganiseerd. Dit zijn gesprekken tussen ouder en leerkracht. Tijdens dit gesprek vertelt de ouder over zijn of haar kind. Uiteraard vertelt de leerkracht ook hoe de afgelopen weken zijn gegaan. Leerresultaten worden tijdens dit gesprek niet besproken.

Voortgang/portfoliogesprek
​Twee keer per jaar vinden er voortgang/portfoliogesprekken plaats. Dit zijn gecombineerde gesprekken waarin eerst met ouders de voortgang wordt besproken en gelijk daarna mag uw kind zijn of haar portfolio presenteren aan u.

Adviesgesprekken
​Aan het einde van groep 6 wordt een eerste indicatie betreft een voorlopig uitstroomadvies gegeven. Eind groep 7 wordt er een voorlopig adviesgesprek gevoerd. Ouders, kind en leerkracht met IB-er of directie zijn hierbij aanwezig. In februari wordt in groep 8 het definitief advies met ouders, kind en leerkracht besproken.

Extra gesprekken
​Als er behoefte is om zorg te delen, kan er zowel van de kant van ouders als van de leerkracht een afspraak gemaakt worden voor een tussentijds gesprek.