Ondersteuning
Niet iedereen leert op dezelfde manier; soms heeft een kind iets anders nodig om tot leren te komen. Daarom zorgen we voor variatie in ons onderwijs en extra ondersteuning voor de kinderen die dat nodig hebben.
Niet iedereen leert op dezelfde manier; soms heeft een kind iets anders nodig om tot leren te komen. Daarom zorgen we voor variatie in ons onderwijs en extra ondersteuning voor de kinderen die dat nodig hebben.
Volgen, toetsen en bijsturen. Wij gaan uit van de gedachte dat ieder kind zijn eigen talent heeft. Op het Vianova stimuleren we leerlingen om dat talent ook daadwerkelijk te gebruiken, zodat zij het maximale uit zichzelf leren halen. Iedere dag volgen onze leerkrachten, vanuit hun ervaring en deskundigheid, de leerlingen op de voet. In de methodes die in de groepen gehanteerd worden, zit na ieder blok of thema een toets. Deze toetst of de leerlingen de geleerde stof hebben opgepakt. Scoort een leerling hier onvoldoende op, dan kan de leerkracht de stof nog eens herhalen of met de leerling apart extra oefenen.
Soms blijkt dat een leerling toch niet goed mee kan komen, ondanks herhaalde aandacht. Dan roept de leerkracht de hulp in van de intern begeleider. Samen zoeken ze naar manieren om de leerling verder te helpen. Daarvan wordt u als ouder op de hoogte gesteld. De leerkracht noteert dit in het groepsplan. Dit plan wordt in de klas uitgevoerd. De leerkracht roostert bijvoorbeeld enkele keren per week tijd in om de leerling(en) te helpen. Tijdens het zelfstandig werken begeleidt de eigen leerkracht leerlingen in kleine groepjes of individueel. Er kan er ook voor gekozen worden om een onderwijsassistent met een klein groepje te laten werken of de onderwijsassistent rond te laten lopen in de klas terwijl de leerkracht de extra instructie geeft.
Onze specialisten werken nauw samen met collega’s van andere scholen binnen MorgenWijzer om de kennis binnen de school actueel te houden.
Wanneer een leerling meer zorg op maat nodig heeft, maken we gebruik van de expertise in het MorgenWijzer brede ondersteuningsteam. Hierin zitten orthopedagogen, gedragsspecialisten (o.a. op het gebied van gedrag en taal/dyslexie/dyscalculie), kindercoaches en ondersteuners op het gebied van Passend Onderwijs. Zij doen onderzoek en geven advies, denken mee in het proces en/of bieden praktische hulp.
De buitenste cirkel bevat de expertise die niet binnen MorgenWijzer voorhanden is en waar nodig wordt ingehuurd (AED, Cardea, Auris, Visio, taalklas, enzovoort).
Het Vianova is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek. Binnen dit samenwerkingsverband heeft iedere school een aanbod voor leerlingen die meer begeleiding nodig hebben. Gezamenlijk zorgen de scholen ervoor dat kinderen in de regio die dat nodig hebben, de extra ondersteuning krijgen die passen bij hun ontwikkelingsbehoefte, m.a.w. Passend Onderwijs.
Het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek heeft een oudersteunpunt. Meer hierover leest u op de website.