Nova-onderwijs

Op het Vianova bieden wij Via en Nova onderwijs. Via-onderwijs is regulier onderwijs in heterogene groepen, Nova-onderwijs is ons hoogbegaafdenonderwijs.

Vianova-OudeWereld-IMG_8432 kopie

Op het Vianova hebben kinderen de mogelijkheid om vanaf groep 3 door te stromen naar het Nova-onderwijs. De Nova-groepen bevinden zich op locatie De Oude Wereld 59. Bij plaatsing in de Nova groepen wordt gekeken naar onderwijsbehoeften en een passend IQ. Uitgangspunt hierbij is: De Nova-afdeling moet een meerwaarde zijn voor zowel de sociale als de cognitieve ontwikkeling van het kind.

De Nova groepen zijn homogeen, per leerjaar, opgesteld. In deze groep zitten allemaal kinderen die hoogbegaafd zijn. Binnen de groepen werken zij aan hun eigen ontwikkeling en de leerkracht begeleidt ze daarbij.

In de Nova-groepen ontvangen de kinderen de basisvakken, rekenen, taal en lezen, in een compacte variant. Daarnaast komen ook de andere vakken zoals: Engels, schrijven, burgerschap, verkeer, creatief, gym, sociale vaardigheden en IPC aan bod.

Verrijken: Verbreden en Verdiepen

Belangrijke aanvulling van het Nova-onderwijs is de verrijkingstijd. Doordat de basisvakken in compacte vorm worden aangeboden, blijft er tijd over voor verrijken. Verrijkingswerk is werk van een hoger (ander) denk- en abstractieniveau. Hiermee prikkelen en stimuleren we bij kinderen hogere denkvaardigheden. Hierbij wordt ingezet op interesses, autonomie, uitwerking en presentatie.

In de praktijk ziet dat als volgt eruit:

• Verbreding: Nieuwe leerstof aanbieden, zoals nieuwe vakken en projectwerk.
  • Verdieping: Ingaan op het huidige curriculum, zonder dat we het werk van een hoger leerjaar maken, d.m.v. verdiepingswerkboeken en opdrachten.

De leerkuil

In de Nova-groepen is extra aandacht voor de leerkuil. Veel kinderen die binnenstromen in de nova-groepen zijn gewend dat leren min of meer vanzelf gaat. Ze hebben weinig moeite hoeven doen om de basisstof eigen te maken. Daarom bieden wij activiteiten en opdrachten aan waarbij kinderen gestimuleerd worden om te leren leren en waarbij ze werken aan een creatief- probleemoplossend denkvermogen. Hierbij hebben we extra aandacht voor:

• Mindset: ‘Ik kan het niet’ buigen we om naar ‘ik kan het nog niet, maar door te oefenen kan ik het leren’;
  • Leren omgaan met frustratie;
  • Leren doorzetten;
  • Leren plannen en zelfstandig werken.
Illustratie in footer