Afspraken en protocollen
Om alles goed te laten verlopen hebben we op school afspraken met elkaar gemaakt. Een deel van de afspraken zijn specifiek voor het Vianova. Andere afspraken en protocollen zijn voor alle scholen van MorgenWijzer gelijk.
Om alles goed te laten verlopen hebben we op school afspraken met elkaar gemaakt. Een deel van de afspraken zijn specifiek voor het Vianova. Andere afspraken en protocollen zijn voor alle scholen van MorgenWijzer gelijk.
Op het Vianova hebben we een aantal praktische afspraken met elkaar gemaakt.
Gezonde school
Wij vinden het belangrijk dat er gezond gegeten wordt. In de ochtendpauze is het tijd voor fruit of groente. De kinderen nemen dit mee van huis. Bij binnenkomst zetten de kinderen dit in de daarvoor bestemde bakken. We vragen u om overal duidelijk de naam van uw kind op te zetten. Het fruit moet zo meegegeven worden dat de kinderen het zelfstandig kunnen eten.
Op dagen dat de kinderen tot 12.30 uur op school blijven is een stukje fruit niet altijd genoeg, vooral als er ook gegymd wordt. Een boterham, volkorencracker of rijstwafel erbij mag dan natuurlijk. Sultana’s en ligakoeken zien we liever niet.
Ook voor drinken geldt: alleen gezond. Dus fruitsap, groentesap of water. Wij streven ernaar om kinderen zo goed mogelijk hun meegebrachte eten op te laten eten. Sommige kinderen krijgen wel heel veel mee! Wilt u de hoeveelheid eten en drinken afstemmen op wat uw kind op kan? Eten dat niet opgaat, wordt mee teruggegeven, zodat u kunt zien wat uw kind gegeten heeft. Ook verzoeken wij ouders om een gezonde en eenvoudige te nuttigen lunch mee te geven. Kinderen die zoals bij ons een continuroosters volgen en samen eten zijn een voorbeeld voor elkaar. Denkt u hierbij aan bruine boterhammen met gezond beleg zoals: (smeer)kaas, vleeswaren, appelstroop of pindakaas.
Gezond drinken daarbij is: water, melk, ongezoet vruchtensap of groentesap.
Kinderverjaardagen
Op het Vianova vieren we regelmatig feestjes. Daarbij willen we zoveel mogelijk onze visie op ‘een gezonde school’ blijven volgens. Soms is er een uitzondering: Met sinterklaas krijgen de kinderen kruidnoten en bij een geboorte is beschuit met muisjes toegestaan. We vragen alle ouders om een verantwoorde verjaardagstraktatie te bedenken. Vraag bij twijfel even aan de leerkracht of een traktatie is toegestaan. Ongezonde traktaties zullen mee naar huis gegeven worden.
Wilt u erop letten dat de traktaties niet te groot zijn en dat er geen speelgoed/cadeautje wordt getrakteerd? Een doosje rozijnen is een prima traktaties. En de leerkracht deelt graag mee in dezelfde traktaties als voor de kinderen. Hier hoeft niet iets apart voor gemaakt/gekocht te worden.
Veilig door het verkeer
Op de fiets of lopend naar school maakt onze kinderen en de buurt blijer. Daarom vragen wij ouders en kinderen: kom lopend of op de fiets naar school. Zo blijft de schoolomgeving veilig en doen kinderen belangrijke verkeerservaring op. Is het noodzakelijk dat u met de auto komt, wilt u dan in onze woonwijk stapvoets rijden, uw auto iets verderop in een parkeervak parkeren en het laatste stukje met uw kind(eren) lopen.
Iedere ouder heeft in principe recht op informatie van de school over zijn of haar kind. Dat is ook het uitgangspunt van onze school. Er zijn echter wel verschillen, die te maken hebben met de wettelijke status en het ouderlijke gezag. Hieronder lichten wij die verschillende situaties nader toe.
Gehuwde/samenwonende ouders
Voor ouders die met elkaar getrouwd zijn of samenwonen en die het gezag over hun kinderen hebben, is de situatie eenduidig: zij krijgen steeds gezamenlijk alle informatie over hun kind.
Gescheiden ouders die beiden het gezag hebben over hun kind
Ouders die gescheiden zijn en niet meer bij elkaar wonen, maar die wel gezamenlijk het gezag over hun kind hebben, hebben allebei het recht om goed geïnformeerd te worden over de ontwikkeling van hun kind. Voorwaarde is wel dat beide ouders zelf hun verschillende adressen kenbaar maken aan de directeur. Aan beide ouders worden dan de schoolgids, het rapport en de uitnodiging voor de (gezamenlijke) oudergesprekken verstrekt. We geven deze informatie in tweevoud. Alle overige informatie geven wij in enkelvoud mee. Een verzoek om gegevens over het kind te verstrekken aan derden bespreken wij altijd met beide ouders. Als één van de ouders andere afspraken over de informatievoorziening wil maken, kan hij of zij contact opnemen met de directeur van de school.
Gescheiden ouder(s) die geen gezag meer hebben over hun kind
Ouders die geen gezag (meer) hebben over het kind, hebben ook recht op informatie over hun kind. De betreffende ouder moet daar echter zelf om vragen. Als het gaat om de vader, moet hij bovendien het kind hebben erkend. Deze ouders worden niet over alles geïnformeerd, maar alleen over belangrijke zaken, zoals de cognitieve en/of sociaal emotionele ontwikkeling van het kind. Indien het belang van het kind strijdig is met het recht op informatie van de ouders, dan vervalt dit recht. Dit kan het geval zijn indien een rechter of psycholoog oordeelt dat informatieverstrekking aan een ouder schadelijk kan zijn voor het kind.
De gegevens die over kinderen gaan, noemen we persoonsgegevens. In het privacyreglement van MorgenWijzer is beschreven hoe de school omgaat met persoonsgegevens, en wat de rechten zijn van ouders en kinderen. Dit reglement is met instemming van de GMR vastgesteld. Het volledige reglement is te lezen op de website van MorgenWijzer
Pesten is een onderwerp dat veel emoties oproept. Als een kind thuis of op school zegt dat het gepest wordt, zijn we alert. Maar wanneer spreken we van pesten? Wat is het verschil tussen plagen en pesten? Wat hoort bij de gewone omgang waarbij er verschillen zijn van mening? En hoe reageren we hierop? Hoe leren we kinderen communiceren en weerbaar te zijn? Een veilig klimaat op school is van groot belang ter voorkoming van pesten.
De coördinator Veilige school heeft samen met directie en team in een beleidsplan beschreven hoe we sociaal gedrag stimuleren en handhaven binnen de school. Dit beleidsplan is te vinden op de website van het Vianova. Het anti-pest protocol maakt onderdeel uit van dit beleidsplan 'sociale veiligheid'. Daarnaast is het onze taak om een open houding te hebben waarbij kinderen serieus genomen worden. Desondanks kan er toch pestgedrag voorkomen of als zodanig ervaren worden.
We spreken over pesten, wanneer er sprake is van opzettelijk negatief gedrag wat doelbewust en herhaaldelijk gebeurt. Wanneer een kind thuiskomt met een ervaring over 'gepest worden', stel dan vragen: wat gebeurde er, wie waren erbij betrokken, wat deed je zelf, gebeurt het vaker? Ook omgaan met dit soort situaties hoort bij leren. Schroom niet om naar de leerkracht toe te gaan. Ga niet zelf naar de ouder van het kind. De leerkracht heeft vaak een beeld van wat er speelt en zal op school het probleem aanpakken. Daarbij betrekken wij, indien nodig, de betreffende ouders voor een oplossing. Heeft u een klacht over een andere leerling die herhaaldelijk negatief gedrag vertoont naar uw kind, bespreek dit dan met de leerkracht.
We willen dat leerlingen van de MorgenWijzer kunnen vertrouwen op een veilige en vertrouwde leeromgeving. Iedereen heeft daarin een rol: kinderen, leerkrachten en ouders/verzorgers. Heel soms komt het voor dat een leerling zich zó gedraagt, dat de rust en veiligheid op school in het gedrang komen. Gelukkig zijn het uitzonderingen, maar juist vanwege de ernst van zo’n situatie is het belangrijk om goede afspraken te maken over hoe daarmee om te gaan. Daarvoor is dit protocol bedoeld. Het treedt in werking bij (ernstig) ongewenst gedrag van een leerling, waardoor de belangen van het kind en andere leerlingen en/of personeelsleden van de school geschaad worden. De directeur beoordeelt of er sprake is van bovenstaande criteria.
Binnen Morgenwijzer kunnen 3 verschillende maatregelen genomen worden wanneer er sprake is van ernstig ongewenst gedrag door een leerling:
De volledige tekst van dit protocol vindt u op de website van Morgenwijzer
Als school voelen wij ons verantwoordelijk voor het realiseren van een veilige school met een prettig pedagogisch klimaat. Mochten er ondanks onze inspanningen toch zaken anders gaan dan u verwacht had, dan kunt u ons hierop aanspreken. Het beste bespreekt u uw bezwaren eerst met de betrokkene. Komt u er samen niet uit, dan kunt u bij de directie van de school terecht. In de meeste gevallen komen wij er in goed onderling overleg uit.
Bent u niet tevreden met de uitkomst, dan heeft u de mogelijkheid een formele klacht in te dienen bij het college van bestuur van MorgenWijzer. Ook kunt u naar de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). Zowel ouders en leerlingen als personeelsleden kunnen een klacht voorleggen aan de LKC.
Meer over de klachtenregeling leest u op de website van MorgenWijzer.
Wanneer er een vermoeden bestaat dat een leerling te maken heeft met een vorm van geweld of mishandeling in de thuissituatie, volgen wij de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De meldcode zorg ervoor dat wij zorgvuldig te werk te gaan, door het verplicht volgen van een vijfstappenplan. Meer over de meldcode leest op de website van MorgenWijzer.